Skipperen er godt fornøyd
med nytt navigasjonsutstyr
– Nå har vi fått installert alt vi trenger av navigasjonsutstyr, sier Stian Leirvik.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
Som skipper på kranfartøyet FFS Aton er han strålende fornøyd med monteringsjobben som Søgne Elektriske har utført om bord.
Farsundsselskapet Farmar, tidligere FFS Marine, kjøpte den selvgående lekteren i fjor høst. Med fire kraner om bord og stor lastekapasitet, skal FFS Aton være spydspissen i en intensivert satsing mot anleggsbransjen – og da spesielt kabellegging i trange fjorder.
Men før den ble satt i drift, måtte den 32 meter ganger 14 meter store farkosten igjennom en mindre ombygging og en teknisk oppgradering.
– VI HAR INSTALLERT et komplett navigasjonssystem med autopilot og en FR12 med NXT nettverksradar fra Furuno, sier Johan Unhammer fra Søgne Elektriske.
Med radaren kommer en skjerm som har skarpt bilde og høy lysstyrke. Det gjør arbeidshverdagen på broa enklere – og ikke minst sikrere.
– Vi er veldig fornøyde med utstyret og jobben som Søgne Elektriske har gjort, sier skipper Leirvik.
RADARSERIEN Furuno DRS NXT har en såkalt «Target Analyzer»-funksjon, som forbedrer situasjonsforståelsen og øker sikkerheten om bord.
Mål som nærmer seg fartøyet endrer automatisk farge fra grønn til rød dersom de utgjør en potensiell fare. Grønne ekko er mål som enten er stasjonære eller beveger seg bort fra deg, mens røde ekko er mål som er på vei mot deg og som er på kollisjonskurs. Disse endrer igjen farge når de har passert eller har bevegd seg tilstrekkelig lagt vekk fra eget fartøy.
FFS ATON HADDE AIS fra før. Dette er et system som blant annet sørger for at fartøyets navn og posisjon sendes ut og man mottar andre posisjonen til båter som sender ut sine AIS-meldinger.
– Men vi har programmert AIS’en på nytt, slik at den kan integreres med kartmaskin og radar, forklarer Unhammer.
Fordelen med dette er at man plassere de andre båtene i forhold til seg selv og land. Man får en bedre situasjonsforståelse noe som fremmer sikkerheten.
NAVIGASJON BLIR gjort med et system som heter Olex. Dette er norskprodusert, noe som sikrer rask support og oppfølging.
– Olex åpner for en del ting under vann. Vi har til rette lagt for mulig oppgradering til undervannsposisjoneringsutstyr. Vi har også koblet sammen AIS og Olex, slik at man kan se de andre båtene i kartet. Autopiloten og også koblet opp sammen med Olex’en, slik at man kan følge ruter, forklarer Unhammer.
I tillegg har Søgne Elektriske levert to 24 tommers Beetronics-skjermer med dimming, som egner seg veldig fint på sjøen.
– Dette er veldig greit når vi har en Olex, for da kan du se et 3D-bilde av havbunnen på den ene skjermen mens man har kart og navigerer på den andre, sier Unhammer.
Det har også blitt lagt opp tilkoblinger for midlertidig utstyr.
– Hvis fartøyet har en jobb der kunden har noe utstyr som trenger GPS-info eller noe annet fra sensorene om bord, så har vi laget klar en plugg de kan koble seg direkte på og ha tilgang på alt de trenger, sier Unhammer.
DEN VIKTIGSTE tekniske funksjonen om bord, ifølge skipperen, er likevel dynamisk posisjonering (DP) – som sørger for at båten kan holde samme posisjon med å bruke egne propeller.
En datamaskin om bord samler data om bølgenes virkning på skroget, om vind, hvilken retning fartøyet peker i og nåværende posisjon. Så sendes kommandosignaler til fartøyets propeller.
– Det betyr at vi kan gå svært nærme land uten anker og uten at vi trenger å legge til, sier Leirvik.
SØGNE ELEKTRISKE har hjulpet til med montering og installert en del nettverkskomponenter som er nødvendige for at DP’en kan fungere.
– Vi fikk en henvendelse fra Farmar, som vi har et veldig tett samarbeid med. Selskapet ønsket seg et DP-system på FFS Aton. Vi kom med noen forslag og vi hjalp dem komme i kontakt med et DP-firma. Vi har derfor deltatt litt i prosessen. Blant annet bistod vi på en prøvetur sammen med skipper og var bindeleddet mellom mannskap og teknikere hos DP-leverandøren, forteller Unhammer.