Stolte elektrikere om bord på Sørlandet
Søgne Elektriske er igjen hyret inn for å bidra til oppgraderinger om bord på fullriggeren Sørlandet.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Vi er vant til å være om bord på båter. Likevel er det ingen tvil om at det er ekstra stas med Sørlandet. Det er et skip med mye historie, sier Jøran Birkedal, automatiker og tekniker hos Søgne Elektriske.
Med seg om bord har han tre kolleger – Johannes Furuborg, Mathias Gausdal Pettersen og Jone Kohle. Det er fjerde året på rad at Søgne Elektriske utfører arbeid på det som er en av de få gjenværende fullriggerne i verden.
– DET ER JO en utfordring å gjøre elektrikerarbeid på skute som er bygd uten strøm om bord. Men vi tilpasser oss og gjør oss ekstra flid. Den gamle dama skal se fin ut, og de gamle detaljene må bevares, sier Birkedal.
Det ikoniske seilskipet har ligget i dokk på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter det meste av sommeren. I tillegg til å gå igjennom en klassing, skal hoveddekket og en del av platene på skroget byttes.
AT PLANKENE på dekk skiftes åpnet muligheten til å totalrenovere banjeren, som ligger rett under hoveddekket og er skoleskipets sentrale oppholdsrom. Det er også her elevene sover og får sin undervisning.
– Ettersom platene klinkes på plass, var det greit å trekke nye kabler langs skutesiden, påpeker Birkedal.
Nede i banjeren jobber Johannes Furuborg og Jone Kohle med å montere stikkontakter. Ledningene er gjemt bak nytt trepanel. I taket er all belysning byttet til LED.
– Men alle de opprinnelige messinglampene er bevart. Vi skrudde dem ned og fraktet dem til våre lokaler i Søgne. Der har to karer pusset og gnikket gjennom hele sommeren. Vi snakker om rundt 50 lamper, så dette har vært en nokså omfattende jobb, sier Birkedal, og viser stolt frem et nypusset eksemplar.
OPPE PÅ DEKK er tømrere, mannskapet og platearbeidere i full sving. Det bankes, snekres og males.
Sammen med førstestyrmann Magne Opdal stiger Birkedal inn i et lite rom som er fylt opp med navigasjonsutstyr. Her har Søgne Elektriske vært inne og skiftet radar.
– Nå er vi i bestikket. Her gjøres navigasjonsberegningene som brukes for å bestemme skipets posisjon og kurs, sier Opdal.
Også lanternesystemet om bord er nytt.
– VI HAR MONTERT LED-lys, men det gamle utseende på lanternene er bevart, sier Birkedal, og roser samarbeidet med skipets ledelse.
– Vi har hatt en veldig god dialog gjennom hele prosjektet.
Så snart all renovering er ferdig, tas Sørlandet av dokk og legger ut på et nytt skoletokt. Og neste år er fullriggeren klar for den internasjonale seilasen Tall Ship Races.